Op het gebied van onderwijs zijn een aantal interessante
ontwikkelingen te benoemen. Zo wordt duurzaamheid steeds breder
verweven in het curriculum. Dit betekent dat er bij vrijwel alle studies
een link wordt gelegd met duurzaamheid, van bouwkunde tot
economie. Kennis over duurzaamheid, gelinkt aan de gekozen
studierichting wordt steeds vaker meegenomen in de competenties
die studenten leren bij een specifiek vak of studierichting. In de
onderwijsvisie is duurzaamheid is een overkoepelend,
allesverbindend thema in het curriculum, wat vak- en faculteitoverstijgend fungeert. Hierdoor komt elke student in aanraking met
het thema duurzaamheid, en is de student in staat om zijn of haar
expertise te beschouwen in duurzame context.
Behalve dat duurzaamheid in de breedte goed vertegenwoordigd
dient te zijn in het curriculum, is het ook nodig om verdieping op
duurzaamheidsgebied aan te bieden. Dit zien we terug in de vorm van
gehele opleidingen die gewijd zijn aan duurzaamheidsvraagstukken,
minoren en/of majoren gericht op duurzaamheid, specifieke
certificaten gericht op duurzaamheid die te behalen zijn, of
keuzeruimte die in te vullen is met vakken gericht op duurzaamheid.
Een van de best practices die we hebben kunnen identificeren is de
onderwijsvisie van de Technische Universiteit Eindhoven. Alle
studenten komen in hun eerste jaar al verplicht in aanraking met
duurzaamheid door middel van het Bachelor College, waar alle
studenten een aantal verplichte vakken volgen. Duurzaamheid wordt
hier behandeld in de basisvakken van 30 ECTS, en het verplichte User,
Society, Enterprise (USE) onderdeel van 15 ECTS. In het tweede jaar
wordt een major gekozen,
waarbij er gekozen wordt uit
vele majors gericht op
duurzaamheid. In de
keuzeruimte kunnen
studenten kiezen voor een
pakket gericht op
Rapport Duurzaam Hoger Onderwijs 2017 – Studenten voor Morgen
10
duurzaamheid en hebben ze de mogelijkheid om een extra certificaat
van 20 ECTS toegespitst op duurzaamheid te behalen. Kortom,
duurzaamheid is zowel in de breedte als diepte een integraal deel van
het onderwijs!
De Avans Hogeschool laat zien dat er meerdere manieren zijn om de
integrale rol van duurzaamheid in het curriculum te waarborgen. Ze
hebben ervoor gekozen om gebruik te maken van AISHE, Auditing
Instrument for Sustainability in Higher Education, een
beoordelingskader voor duurzame ontwikkeling in het hoger
onderwijs. Een positieve beoordeling voor een opleiding leidt tot het
keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs. Alle 62 opleidingen van Avans
bezitten het keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs met minimaal
twee sterren. Dit keurmerk wordt gebruikt in het Hoger
Beroepsonderwijs.
Naast het verplicht stellen van onderwijs gericht op duurzaamheid, is
het ook essentieel om studenten actief te stimuleren om een stage,
bachelor- of masterscriptie te vinden en/of uit te voeren. Veel
onderwijsinstellingen zijn hier al in enige mate mee bezig, en de best
practice van de Universiteit Utrecht verdient het om uitgelicht te
worden.
De Green Office in Utrecht heeft een ‘Living Lab’ waar actuele
duurzaamheidsgerelateerde vraagstukken van de universiteit
gekoppeld worden aan studenten als onderwerp voor hun bachelorof masterscriptie. Studenten kunnen hier terecht om interessante
onderwerpen te vinden voor hun onderzoek, waarbij ze begeleid
worden door een docent. Vervolgens wordt gekeken hoe de
universiteitsstaf en studenten samen kunnen zorgen dat de
resultaten geïmplementeerd kunnen worden. In het verleden heeft dit
geleid tot interessante onderzoeksresultaten met een directe impact
op de bedrijfsvoering. Bovendien geeft het Living Lab studenten een
gevoel van eigenaarschap over de vraagstukken die er spelen. Middels
de Living Labs hebben studenten bij kunnen dragen aan
waterkwaliteit rondom de campus, energiebesparing op ICT-gebied,
een grote toename in de hoeveelheid plastic dat wordt gerecycled, en
nog veel meer!
No comments:
Post a Comment